Comunicado de la CASC

COMUNICAT

JA N’HI HA PROU LA MORT EN SÈRIE DELS/AS SENEGALESOS/AS11885075_922951557772180_7723462743755412514_n
Les pèrdues de vides dels Senegalesos de l’exterior se segueixen i s’assemblen. Si no són resultat del fet d’intervencions de les forces de l’ordre per la seva mala praxi en alguns casos, són el resultat de les polítiques de tancament de fronteres. Quan succeeixen, sol prevaler la versió policial a la qual alguns mitjans s’agarren per criminalitzar i estigmatitzar a les víctimes i la seva comunitat.

Dels Estats Units a França passant per Itàlia, Espanya, Gabon… se segueixen explicant els morts en aquestes mateixes circumstàncies.

La mort del nostre compatriota Mor Sylla a Salou esdevinguda en el matí de l’11 d’agost de 2015 en circumstàncies que coneixem i difós en la premsa des de la versió policial com suïcido, s’afegeix a la llista negra ja llarga.

Les circumstàncies de la intervenció policial i la versió donada no ens convencen que el nostre compatriota s’ha matat i els testimonis ens ensenyen tot el contrari.

Aquesta mort del nostre compatriota posa de facto el debat sobre la despenalització d’aquesta activitat a la qual es consagra gairebé al 80% dels nostres compatriotes. Entre 2003 i 2010, s’estima que més de 600 persones han estat empresonades per aquesta activitat considerada com a delicte i 96 estan encara a la presó. La recent reforma del codi penal reforça els càstigs.

Si es criminalitzés i castigués a tota activitat d’economia submergida amb les mateixes regles i els mateixos mitjans, Espanya no estaria al nivell on està en termes de dèficit. El que passa, que en aquest país encara, hi ha ciutadans/nas de primer nivell i altres /as de nivells més baixos.

Això és la pura i dura realitat.
Considerarem que si la legislació Espanyola posa en vigor disposicions reglamentàries que fonamenten la vida del país, l’aplicació d’aquestes lleis hauria de tenir conformitat amb el respecte dels drets humans. No obstant això no sol ocórrer freqüentment ja que durant les múltiples intervencions de la policia i Guàrdia civil s’han desenvolupat violentament quedant saldades, en ocasions, per morts d’immigrants.

La comunitat senegalesa a través de les associacions Senegaleses a ESPANYA –ASSOCIACIÓ DELS IMMIGRANTS SENEGALESOS A ESPANYA- MADRID, ASSOCIACIÓ DELS SENEGALESOS A MÚRCIA, A SARAGOSSA, LA *FÉDÉRATION DONIS *ASSOCIATIONS *ET *ORGANISATIONS SOCIALS *SÉNÉGALAISES EN *ESPAGNE- *FAOSE, LA COORDINADORA DE LES *ASOCIACIÓNES SENEGALESES A CATALUNYA – *CASC, LA COORDINADORA A CANÀRIES- *CASAC, L’ASSOCIACIÓ DELS SENEGALESOS A GALÍCIA, *ALMERIA… són impulsors d’aquestes diverses concentracions en moltes ciutats a Espanya aquest dimarts 18 d’agost de 2015 a les 19 hores.

Aprofitem aquest moment de dolor, d’esperances trencades per a la família de Mor Sylla i de l’altres famílies que ja han perduts els seus fills/as en semblants circumstàncies dramàtiques per denunciar aquestes situacions i reclamar que la justícia sigui feta.

Per tot això:
– Sol·licitem que es dugui a terme una recerca rigorosa que esclareixi els fets ocorreguts en la matina del dimarts 11 d’agost de 2015 a Salou i que situa les responsabilitats.

– Reiterem la necessitat de revisar els protocols d’actuació de la policia, guàrdia civil i altres forces de seguretat en la gestió de casos similars o dels fluxos migratoris en frontera sobre la base de la legislació espanyola, europea i internacional que asseguri el respecte dels drets humans de les persones migrants.

– Cridem al Govern de Senegal a reaccionar de manera formal i contundent davant aquesta situació, sol·licitant explicacions a les autoritats espanyoles i catalanes en aquest cas i no amb el silenci còmplice per resposta.

– Exigim com a ciutadans i ciutadanes senegaleses que viuen en exterior , que el Govern de Senegal presti una atenció particular la seva diàspora que contribueix al més 10 % del PIB del país.

– Reiterem la petició d’assistència jurídica i social de la comunitat senegalesa que viu en l’exterior i principalment en tals casos.

– Expressem les nostres condolences als familiars dels morts antics, de Mor Sylla i els enviem el nostre suport i solidaritat activa.

Finalment, volem agrair les mostres de solidaritat que venim rebent per part dels nostres compatriotes Africans membres de diverses entitats, de centenars de persones i organitzacions de la societat civil espanyola, catalana que ens demostren la seva voluntat que les fronteres i la cerca de la vida, es gestionin des del respecte a la vida i als drets humans.

Agraïm també la vostra presència en aquesta concentració, i l’esforç que des d’alguns mitjans espanyols heu fet per adonar del que ha ocorregut.

A Barcelona 18 d’agost de 2015

L'adreça electrònica no es publicarà.